Estem sentint d'uns anys arrere cap ací massa vegades la paraula resultats associada a la calitat: educació de calitat, centres de calitat, centres d'excelència, aquesta escola és millor que aquella...
Nosaltres podem ara preguntar-nos: Què fa que una escola siga un centre de calitat i excelència? Molts ens diran: que els alumnes ixen preparats d'ella; que els alumnes adquireixen molts conneixements; que quan acaben no suspenen en l'institut; que trauen millors notes en selectivitat...
Associada a aquestes respostes ens pot vindre una pregunta a la ment: És de veritat la nota tan important per a la calitat? Dit d'altra forma: El que compta en l'escola és únicament el resultat? Posem per exemple (un exemple molt exagerat), una escola on tots els mestres porten una porra i a qui erra una resposta o es mou, li suquen un bon passó. Aquesta escola (no tan exagerada per a alguns) no és de calitat, però aconsegueix grans resultats. Allí els alumnes s'ho saben tot.
Ara posem altre exemple: posem per cas, una escola on es procura que els alumnes visquen l'experiència, apliquen a la realitat els conneixements adquirits; els xiquets col.laboren entre ells; s'eduque en igualtat d'oportunitats; es tinga en compte la diversitat. Malgrat que aquesta escola no arribe als mateixos continguts acadèmics, ningú pot negar, que forma més i millor. Perquè els menuts tindran ganes d'anar, veuran el conneixement com quelcom agradós. Encara que treballe algun contingut menys (que no té perquè), estaran millor assentats i seran més difícils d'oblidar.
Per tant, el que ens marca la calitat d'una escola, no és el resultat acadèmic numèric, sino el procés formatiu. Perquè si aprenem a estimar l'estudi, no l'abandonarem. En canvi, si no l'estimem, abandonarem l'escola només pogam.
Posarem un últim exemple per acabar: ¿Què preferiria vosté, menjar tots els dies pastissos i aprimar-se 100 grams a la semana o bé 50 injeccions al dia per aprimar-se 2 kilos per semana?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada